|
בְּרוּכִים הַבָּאִים Välkommen i Haṣṣafón — en skandinavisk nätressurs för judisk religion och kultur.
Haṣṣafón är en omarbetat och uppjusterad utgåva av Skrivarstuå Judaica. Sidorna blir uppdaterade nu och då, så kom gärna hit igen snart om något fattas. Eller skriv ett meddelande om du hittar något fel eller har förslag till nya länkar som du anser vara relevanta för skandinavisk judendom.
Har du helt generella frågor om judisk religion och kultur är nog denna generella sidan ett bra ställe att börja läsa.
Om du ser efter en specifik sak, kan Ordlistan kanske vara rätta stället at kolla. Annars vill vi rekommendera att leta i fältet til vänster eller fältet längst upp på denna sidan om du söker generell information om judendommen och/eller judisk kultur.
Om några skrifttecken inte syns, kan det vara att din dator behöver lite uppdatering. Tips om installering av uppdaterade fonter och liknande (med huvudvikt på gratis alternativer) för IT-personal, lärare, studenter/elever och dig med egen dator finner du här.
Den 3 oktober vid solnedgång er första kvällen av roš haššaná — ofte kallad «judisk nyttår». Denna högtiden markerar ingången till det sivila judiska året 5766. Denna högtiden blir firad i två hela dygn i all traditionell rabbanittisk judendom. Från solnedgång den 12 oktober til efter solnedgång den 13. oktober blir (jom) kippúr — eller botsdagen — markerad med faste och gudstjänster. Den nesta högtiden, sukkót, även kallad «lövhyddohögtiden» eller «lövhyddofesten», börjar vid solnedgång den 17 oktober 2005 och varar till solnedgång den 25 oktober eller 26 oktober. Ḥanukká, eller den judiska ljushögtiden (även kallad ”judisk jul” av några) varar så från solnedgång den 26 december 2005 till solnedgång den 2 januari 2006.
Den 25 mars vid solnedgång var purím över. Nästa viktiga högtid är pèsaḥ, eller «judisk påsk», som detta året börjar vid solnedgång på lördag den 23 april. Vi firar pèsaḥ til minne om utgången från Egypt. Alla de åtta (i Israel: sju) dagarna av pèsaḥ äter vi maṣṣá (ojäst tunnbröd, osyrad bröd) i stället för vanligt bröd til minne om at uppbrotet hände så snabbt att det inte var tid att lata degarna hävas. De första två kvällarna håller vi haggadámåltid (sédermåltid, påskmåltid) där vi läser Haggadá šel Pèsaḥ (påskberättelsen) og äter symbolska maträtter som karpás (selleri, evt. persilja eller andra gröna växter), maṣṣá (ojäst tunnbröd), marór (bittra salatblader, evt. pepparrot) og ḥaróset (fruktsås). Bēṣá (ett hårdkokt og eventuellt grillad ägg) och zeróaŋ (ett grillat ben av lam med något kött på) blir ätna av några grupper, mens andra säger att dessa inte kan ätast, men bara pekas på).
För att läsa om specifika delar av judisk religion och kultur, klicka på länkarna i den blåa menyn längst upp i detta fönsteret. (Om du inte ser någon meny där, klicka här.) Här är genvägar til huvuddelarna av nätstället Haṣṣafón med några ord om vad varje huvuddel innehåller:
Ordet Haṣṣafón blir uttalat med en stärk s-ljud med eller utan en T-ljud föreåt, och den sista vokalen blir uttalad som en å-ljud: haSSafån eller hattsafån.
Haṣṣafón (hebreiska הַצָּפוֹן) är bestämd form av det hebréiska ordet ṣafón צָפוֹן, som betyder ‘nord’. Enkelt sagt kan vi alltså säga att Haṣṣafón betyder ‘Norden’.
Hassafon har fått nätbutikHassafon har nu fått nätbutik där du bland annat kan köpa böcker, CDar och filmar om judendom och judisk kultur. Genom att handla genom Hassafons nätbutik kan du få hjälp till at välja de rätta böckerna eller skivorna samtidigt som du stöder Hassafons arbete. |
HaTsafon: diskussionsgrupp för judisk religion och kulturDenna skandinaviska diskussionsgruppen är öppen för dig som är interesserad av judendom (sefardisk, aškenazisk, mizraḥi) — oavhängig av din bakgrund. Du kan vara jude, kristen, muslim, bahá’í, sekulär-humanist... Men missionering hör inte hemma på denna gruppen och vill inte bli tolererat i någon form. Nytt (02.10.2002): HaTsafon har nu möjlighet för chat! Du kan söka om medlemsskap här. |
Vad vet du om judendomen? Testa dig själv här!Testa hur mycket du veit om judisk religion här. Än så länge finns det tre generella tester — en relativt lätt, en relativt svår, och en som nog är best för den som har helt speciell insikt i ämnet... I tillägg finns det spesialtester om sefardisk judendom och om ljusfesten ḥanukká (chanukka). Flera tester kommer... |
Sefardím i Hamburg och Schleswig-HolsteinDe första sefardiska judarna vi vet om i Östersjöregionen och i Skandinavien kom till Hamburg i Tyskland och till de då danska städerna Altona och Glykstadt (Glückstadt) omkring år 1600. På bilden till vänster ser vi hékhál (arken) i den sefardiska synagogan i Hamburg 1855–1934. Här på Hassafon kan du nu läsa om de sefardiska synagogorna i Hamburg og andra ställen i Nordväst-Europa på sidan http://utne.nvg.org/j/esnoga/. Om inte så länge är det meningen att lägga ut mer information om detta judiske samhället här. Intill vidare kan vi rekommendera denna länken till en nätutställning om de spanska og portugisiska judarna i Hamburg: |
Portugisjudarnas musikDr. Martin M. Rodrigues Pereira, z"l, var en av nutidens viktigsta autoriteter på den nordvästeuropeiske sefardiska traditionen. Han gav år 1994 ut boken ‘Hochmat Shelomoh, der han beskrev det spansk-portugisiska sättet att recitera Torán, så som han lärade det av sin far, ḥakhám Dr. Salomon Rodrigues Pereira (1887/5647–1969/5730), z"l. I artikeln ”Portugees-Joodse synagoge muziek” gav han en liten rundtur i den portugis-judiska sångtraditionen i Amsterdam och de andra västliga sefardiska samhällen. Denna artikkeln är nu översatt till norska och finns att läsa här i Hassafon. |
|
Skrivarstuå
©2000–2005
Olve Utne
Uppdaterad
8 mars 2005 -
28. adár II 5765